maandag 3 november 2014

Do's & don'ts

In het proces van de studiekeuze zijn er bepaalde dingen die je beter wel kunt zeggen of doen en er zijn ook dingen die je beter niet kunt zeggen of doen. Daarom hieronder een lijst van do's en don'ts. Als u uitleg wilt over bepaalde do's of don'ts, kunt u reageren op dit bericht. Dan zal er uitleg worden gegeven.


Do’s
Don’ts
Neem afstand van je eigen idealen.
Stel vooral vragen die beginnen met “waarom”.
Probeer je eigen verwachtingen aan de kant te zetten.
Houd je altijd aan het advies van vakdocenten. Zij hebben wel kennis van zake.
Laat je kind vertellen wat hij/zij leuk vindt.
Raad je kind aan om het toerisme in te gaan als hij/zij dit wil. Ook als juist de talen de vakken zijn waar onvoldoendes zitten of hij/zij dyslectisch is.
Laat je kind vertellen over wat hij wil.
Probeer te voorkomen dat je kind fouten maakt.
Stel vooral vragen die beginnen met “hoe” of “wat”.
Probeer er af en toe wat druk op te zetten: anders zien ze het belang niet.
Wanneer je kind niet gemotiveerd is om erover te praten: stel dan de vraag “ik merk dat je er niet over wilt praten. Hoe komt dat?”
Ga uit van bereikbare doelen: een leerling op het vmbo zal nooit psycholoog worden.
Geef voorbeelden van eigen keuzes en eigen ervaringen.
Begin een gesprek bijvoorbeeld met: “ik weet wat jij moet gaan doen. Jij moet...”
Benoem dat het voor jullie allebei een lastig proces is.
Benadruk het belang van de gesprekken die jullie voeren.
Ga uit van wat je kind goed kan (maar ook van wat hij/zij interessant vindt).
Benoem dat het een belangrijke keuze is, die bepaalt wat je later allemaal niet meer kunt doen.
Ga met je kind uitzoeken wie hij/zij is en wat hij/zij kan en wil.
Voor een gesprek over zoiets als een studiekeuze moeten we tijd maken en er samen voor gaan zitten.
Begin een gesprek bijvoorbeeld met: “ik merk dat je enthousiast wordt van...”
Stimuleer je kind om koste wat kost wiskunde in zijn profiel te houden. Zonder wiskunde ben je nergens.

De do's en don'ts zijn een samenvoeging van onderzoeken van Oomen (2010), Klaassen, Vreugdenhil & Boonk (2011), Miltenburg (z.j.) en Meijers, Kuijpers en Winters (2010).




Bronvermelding:

Klaassen, C, Vreugdenhil, B., & Boonk, L. (2011). Ouders en de loopbaan oriëntatie van hun kinderen. Geraadpleegd op 06-11-2014, via http://www.wageningenur.nl/upload_mm/8/f/d/b9246964-70da-4607-8444-1bd9f8703d45_oudertips%202011.pdf

Meijers, F., Kuijpers, M., & Winters, A. (2010). Studie- en beroepskeuze: een rationeel proces? In: Handboek Effectief opleiden, 11.7-12. Den Haag: Elsevier Bedrijfsinformatie

Miltenburg, H. (z.j.). Tien tips voor ouders. Geraadpleegd op 06-11-2014, via http://www.wageningenur.nl/upload_mm/8/f/d/b9246964-70da-4607-8444-1bd9f8703d45_oudertips%202011.pdf 

Oomen, A. (2010). Ouders en de loopbaan van hun kind, onderzoeksrapportage. Geraadpleegd op 3-11-2014, via https://www.wageningenur.nl/upload_mm/a/e/d/cdf79026-c7cc-4d7c-a9ac-c358d163c45e_oudersendeloopbaanvanhunkind.pdf

Geen opmerkingen:

Een reactie posten