Do’s
|
Don’ts
|
Neem afstand van je eigen
idealen.
|
Stel vooral vragen die
beginnen met “waarom”.
|
Probeer je eigen
verwachtingen aan de kant te zetten.
|
Houd je altijd aan het
advies van vakdocenten. Zij hebben wel kennis van zake.
|
Laat je kind vertellen wat
hij/zij leuk vindt.
|
Raad je kind aan om het toerisme in te gaan als hij/zij dit wil. Ook als juist de talen de vakken zijn waar onvoldoendes zitten of hij/zij dyslectisch is.
|
Laat je kind vertellen
over wat hij wil.
|
Probeer te voorkomen dat
je kind fouten maakt.
|
Stel vooral vragen die
beginnen met “hoe” of “wat”.
|
Probeer er af en toe wat
druk op te zetten: anders zien ze het belang niet.
|
Wanneer je kind niet
gemotiveerd is om erover te praten: stel dan de vraag “ik merk dat je er niet
over wilt praten. Hoe komt dat?”
|
Ga uit van bereikbare
doelen: een leerling op het vmbo zal nooit psycholoog worden.
|
Geef voorbeelden van eigen
keuzes en eigen ervaringen.
|
Begin een gesprek
bijvoorbeeld met: “ik weet wat jij moet gaan doen. Jij moet...”
|
Benoem dat het voor
jullie allebei een lastig proces is.
|
Benadruk het belang van de
gesprekken die jullie voeren.
|
Ga uit van wat je kind
goed kan (maar ook van wat hij/zij interessant vindt).
|
Benoem dat het een
belangrijke keuze is, die bepaalt wat je later allemaal niet meer kunt doen.
|
Ga met je kind uitzoeken
wie hij/zij is en wat hij/zij kan en wil.
|
Voor een gesprek over
zoiets als een studiekeuze moeten we tijd maken en er samen voor
gaan zitten.
|
Begin een gesprek
bijvoorbeeld met: “ik merk dat je enthousiast wordt van...”
|
Stimuleer je kind om koste
wat kost wiskunde in zijn profiel te houden. Zonder wiskunde ben je nergens.
|
De do's en don'ts zijn een samenvoeging van onderzoeken van Oomen (2010), Klaassen, Vreugdenhil & Boonk (2011), Miltenburg (z.j.) en Meijers, Kuijpers en Winters (2010).
Bronvermelding:
Klaassen, C, Vreugdenhil, B., & Boonk, L. (2011). Ouders en de loopbaan oriëntatie van hun kinderen. Geraadpleegd op 06-11-2014, via http://www.wageningenur.nl/upload_mm/8/f/d/b9246964-70da-4607-8444-1bd9f8703d45_oudertips%202011.pdf
Meijers, F., Kuijpers, M., & Winters, A. (2010). Studie- en beroepskeuze: een rationeel proces? In: Handboek Effectief opleiden, 11.7-12. Den Haag: Elsevier Bedrijfsinformatie
Miltenburg, H. (z.j.). Tien tips voor ouders. Geraadpleegd op 06-11-2014, via http://www.wageningenur.nl/upload_mm/8/f/d/b9246964-70da-4607-8444-1bd9f8703d45_oudertips%202011.pdf
Oomen, A. (2010). Ouders en de loopbaan van hun kind, onderzoeksrapportage. Geraadpleegd op 3-11-2014, via https://www.wageningenur.nl/upload_mm/a/e/d/cdf79026-c7cc-4d7c-a9ac-c358d163c45e_oudersendeloopbaanvanhunkind.pdf
Geen opmerkingen:
Een reactie posten